Smrť 26-ročného sudánskeho aktivistu Mohameda Mattara zachytila celosvetovú pozornosť na sociálnych médiách.
Mattar bol jedným z približne 100 ľudí zabitých v tvrdom zákroku proti demonštrantom v Chartúme začiatkom júna. Jeho on-line avatar v čase jeho smrti bol jednoduchý kruh v jeho obľúbenej farbe, tmavo modrá.
Ako ukážka podpory začali tisíce užívateľov sociálnych médií meniť svoje avatary na modrú bodku. Na Instagram, takmer 50.000 nedávnych príspevkov používa hashtag #BlueforSudan – na Twitteri, viac ako 80.000.
Zahŕňali viacero účtov s názvom „Sudán jedlo projektu“, ktorý trúbil falošné a neoverené tvrdenia, že páči miesto, zdieľanie post, alebo po účte by spustiť charitatívny dar a poskytnúť sudánskym deťom jedlo a prístrešie.
V skutočnosti neexistuje žiadny dôkaz o tom, že by niektorý z účtov „Meal Project“ robil čokoľvek na podporu sudánskeho ľudu alebo demonštrantov.
Príbeh najprv prišiel na širokú pozornosť v príbehu v Atlantiku. Potom, čo reportér Taylor Lorenz podrobne popísal falošné účty, mnohé z najobľúbenejších boli prevzaté.
Jedným z hlavných ľudí, ktorí sa zaoberajú podvodníkmi, je Nico, ktorý spravuje účet @ ExposingInstaScams.
„Nachádzam účty, ktoré sa snažia podvádzať ľudí pre nasledovníkov a rád a vyšetrujem ich,“ hovorí. „Potom ich uverejním na svojom účte, aby som ukázal, že sú falošné.“
Ale Nico nemá nič spoločné so Sudánom – namiesto toho je na letnej prestávke v Kalifornii 14-ročný. Nico (nepoužívame jeho celé meno kvôli obavám, že môže byť zacielený podvodníkmi) vyšetruje falošné účty Sudánskej pomoci spolu s ďalšími podvodmi, vrátane falošných environmentálnych charitatívnych účtov.
Nico povedal, že niektoré z účtov sú tak zúfalí, že sa ho pokúsili podplácať. Jeden účet, hovorí, ponúkol „darovať“ 1000 dolárov na charitu výmenou za potvrdenie. Iní mu osobne ponúkli hotovostné platby za to isté.
„Už bolo neskoro, pretože som ich už vystavil,“ hovorí o jednej ponuke. „Okamžite ich odmietnem… Viem, že to nie je správne.“
Zdá sa, že účtovná závierka využíva na rozvoj popularity Sudánsky trend – aby sa neskôr investovala do reklamy, sponzorstva a iných potenciálne lukratívnych aktivít.